I. CELE KSZTAŁCENIA TECHNICZNEGO:
- Nauczanie podstawowych umiejętności praktyczno-technicznych przydatnych w życiu codziennym oraz w czasie wolnym od pracy.
- Rozbudzanie zainteresowań i dociekliwości poznawczych w zakresie techniki i społecznych skutków jej rozwoju.
- Kształtowanie społecznie pożądanych postaw uczniów jak sumienność, pracowitość, życzliwość.
- Doskonalenie organizacji pracy.
- Poznanie siebie i swoich możliwości psychicznych umożliwiających wielostronny i optymalny rozwój prowadzący do racjonalnego wyboru dalszego etapu kształcenia i przyszłej pracy zawodowej.
- Wykorzystywanie technologii informacyjnych w rozwiązywaniu typowych problemów pojawiających się w różnych etapach działalności technicznej.
- Dobieranie i stosowanie technologii proekologicznych.
- Krytyczne spostrzeganie i opisywanie rzeczywistości technicznej, dostrzeganie jej walorów i zagrożeń.
- Stosowanie bezpiecznych zasad poruszania się po drogach.
II. MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI KSZTAŁCENIA.
- Informacja techniczna:
- zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i elektronicznymi,
- symbole graficzne stosowane w rysunku elektrycznym,
- interpretacja danych technicznych zawartych na tabliczkach znamionowych,
- schematy układów elektrycznych i elektronicznych,
- Elektrotechnika i elektronika:
- najczęściej wykorzystywane zjawiska elektryczne,
- korzystanie z energii elektrycznej w życiu codziennym w ujęciu historycznym,
- proste układy w elektrotechnice i elektronice,
- zasady pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych,
- charakterystyka materiałów wykorzystywanych w elektrotechnice i elektronice,
- funkcje i cechy charakterystyczne podstawowych części i zespołów stosowanych w elektronice i elektrotechnice.
- Materiałoznawstwo – metale:
- rozróżnianie podstawowych stopów żelaza i metali nieżelaznych: miedzi, aluminium, cyny),
- poznawanie właściwości wyrobów metalowych: twardość, wytrzymałość doraźna i zmęczeniowa,
- podstawowe materiały stosowane do budowy urządzeń i maszyn.
- Działalność techniczna i technologia wytwarzania dokumentacji konstrukcyjnej wytworów:
- wyróżnianie operacji technologicznych na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej wytworów,
- sposoby zapisywania planów technologiczno organizacyjnych,
- zapoznanie z rodzajami obróbek metali, obróbki skrawaniem, cieplnej, plastycznej,
- sposoby łączenia metali z metalami i metali z innymi materiałami,
- wykańczanie powierzchni i zabezpieczenie prze korozją,
- obsługa i konserwacja urządzeń technicznych na przykładzie wiertarki ręcznej, szlifierki tarczowej,
- montaż i demontaż modeli prostych mechanizmów, podzespołów maszyn z zmienną ruchu obrotowego na posuwisto-zwrotny i napędem elektrycznym.
- Elementy ekologii:
- alternatywne źródła energii,
- działania mające na celu zmniejszenie degradacji środowiska
- Edukacja komunikacyjna.
- hierarchia ważności norm, znaków, sygnałów i poleceń w ruchu drogowym ,
- przepisy o ruchu motorowerów,
- nazwy, treść i znaczenie znaków drogowych,
- tryb i zasady zdawania egzaminu na kartę motorowerową.
- Edukacja informatyczna.
- sposoby zastosowania komputerów w życiu codziennym – programy użytkowe,
- sposoby komunikowania się przy pomocy komputera,
- wykorzystanie programów multimedialnych.
III . PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW.
- Informacja techniczna.
UCZNIOWIE:
- poznają zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i elektronicznymi,
- stosują w praktyce symbole graficzne stosowane w rysunku elektrycznym,
- potrafią interpretować dane techniczne tabliczek znaczeniowych
- poznają układy elektryczne i elektroniczne.
- Elektronika i elektrotechnika.
UCZNIOWIE:
- poznają i stosują najczęściej wykorzystywane zjawiska elektryczne,
- analizują i porównują sposoby korzystania z energii elektrycznej w ujęciu historycznym,
- montują proste układy w elektrotechnice i elektronice,
- dokonują pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych,
- charakteryzują materiały wykorzystywane w elektrotechnice i elektronice,
- poznają i opisują funkcje i cechy charakterystyczne podstawowych części i zespołów stosowanych w elektrotechnice i elektronice.
- Materiałoznawstwo - metale.
UCZNIOWIE:
- poznają i porównują właściwości różnych metali i ich stopów wskazując sposoby ich konstrukcyjnego zastosowania,
- czytają i analizują wykresy cech i właściwości materiałów.
- Działalność techniczna i technologia wytwarzania.
UCZNIOWIE:
- wyróżniają operacje technologiczne i opracowują harmonogramy procesów technologicznych własnych działań,
- porównują sposoby zapisywania planów technologiczno – organizacyjnych,
- poznają przy wykorzystaniu praktycznych wytworów sposoby obróbki metali oraz ochroną przed korozją,
- opracowują sposoby obsługi i konserwacji urządzeń technicznych.
- Elementy ekologii.
UCZNIOWIE:
- analizują sposoby wykorzystywania alternatywnych źródeł energii,
- opracowują działania zmniejszające degradację środowiska.
- Edukacja komunikacyjna.
UCZNIOWIE:
- poznają hierarchię ważności znaków, norm i sygnałów i potrafią ją stosować w praktyce,
- analizują przepisy o ruchu drogowym motorowerów,
- poznają tryb i zasady procedury zdawania egzaminu na kartę rowerową.
- Edukacja informatyczna.
Uczniowie:
- poznają i wykorzystują sposoby zastosowania komputerów w życiu codziennym – korzystają z programów użytkowych,
- poznają nowoczesne sposoby komunikacji i porównują z tradycyjnymi, wykorzystują programy multimedialne.
IV OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ORAZ METODY ICH OCENY
Osiągnięcia ucznia: Uczeń powinien:
- znać sposoby bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i elektronicznymi, umieć stosować i czytać symbole elektryczne,
- rozumieć i odpowiednio interpretować dane techniczne umieszczone na tabliczkach znamionowych i czytać schematy układów elektrycznych u elektronicznych,
- znać najczęściej wykorzystywane zjawiska elektryczne oraz sposoby wykorzystywania energii elektrycznej,
- zbudować proste układy elektryczne, znać metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych oraz materiały wykorzystywane w elektronice i elektrotechnice,
- odróżniać podstawowe stopy żelaza i metali nieżelaznych, umieć badać i analizować ich właściwości wskazując sposoby zastosowania konstrukcyjnego,
- potrafić wyróżniać operacje technologiczne oraz sporządzać plany technologiczno-organizacyjne,
- znać rodzaje obróbki metali oraz ich spajania ze sobą i innymi materiałami,
- zaplanować sposób obsługi i konserwacji urządzenia oraz znać zasady montażu i demontażu modeli prostych mechanizmów,
- znać sposoby ekologicznego pozyskiwania energii oraz analizować działania zmniejszające degradację środowiska,
- bezpiecznie zachowywać się w ruchu drogowym, umieć podejmować właściwe decyzje w różnych sytuacjach drogowych, zdobyć kartę motorowerową,
- umieć korzystać z komputerowych programów użytkowych, znać sposoby komputerowego komunikowania się i wykorzystywać programy multimedialne.
Pomiar osiągnięć na podstawie:
- oceny wypowiedzi uczniów i dyskusji,
- wypowiedzi uczniów, obserwacje opisów dokonywanych przez uczniów,
- ćwiczeń praktycznych, obserwacji wypowiedzi uczniów,
- ćwiczeń praktycznych, obserwacji , wypowiedzi uczniów,
- oceny wypowiedzi uczniów,
- wypowiedzi uczniów i dyskusji,
- oceny wypowiedzi uczniów, ćwiczeń praktycznych,
- ćwiczeń praktycznych.
- oceny prac uczniów,
- oceny wypowiedzi uczniów,
- oceny wypowiedzi, dyskusji i ćwiczenia praktyczne.
V. EWALUACJA PROGRAMU: Cel ewaluacji. Sprawdzenie skuteczności metod i form pracy z uczniami, doboru treści programu. Lepsze i bardziej skuteczne planowanie pracy.
Sposoby ewaluacji. Ewaluacja odbywa się poprzez:
- Porównywanie zapisów i spostrzeżeń w dziennikach zajęć pozalekcyjnych;
- Poprzez analizę sprawozdań semestralnych, rocznych oraz po zakończeniu 3 – letniego cyklu pracy;
- Przygotowanie i przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i rodziców;
- Korzystanie z opinii metodyków i pracowników KO.
Opacował: Pisula Andrzej |